Распаўсюджванне каталіцтва ў Полацку пачалося з 1-й паловы 15 ст., калі ў 1406 г. вялікі князь літоўскі Вітаўт дазволіў пабудаць касцёл (Рыжскі касцёл). Першымі каталіцкімі манахамі, якія пачалі сваю місіянерскую манастырскую дзейнасць сярод праваслаўнага насельніцтва Полацка, сталі бернардзінцы. Назва гэтага манаскага ордэна паходзіла ад імя рэфарматара Бернарда Сіенскага. На Беларусь манахі-бернардзіны прыйшлі з Польшчы ў 2-й палове 15 ст., а ў Полацку з'явіліся ў 1498 г. па запрашэнню вялікага князя Аляксандра Ягелончыка, які даў ім свой прывілей i частку горада над ракой Палатой. Бернардзінцы павінны былі пабудаваць свой касцёл i кляштар, а таксама ўсё, што патрэбна для ix жыццядзейнасці. З'яўленне бернардзінцаў у Полацку таксама непарыўна звязана з наданнем Полацку магдэбургскага права 7 кастрычніка 1498 г. У тым жа прывілеі Полацкім бернардзінцам вялікі князь адзначаў, што пасяляе ix тут не толькі са згоды Віленскага бicкупа i яго капітулы, не толькi паводле парады прэлатаў Вялікага княства Літоўскага, але, «асабліва ж звыш таго, — са згоды ўcix pycкiх, падданых нашых, шляхты i паспольства Полацкай вобласці». Можна меркаваць, што пасяленне ў Полацку бернардзінцаў было ўмовай (i, магчыма, не адзінай), на якой Аляксандр пагаджаўся надаць гораду права на самакіраванне. Запрашэнне ў Полацк менавіта бернардзінцаў мела свае прычыны. Па-першае, манахаў гэтага ордэна добра ведалі ў княстве. Па-другое, насельніцтва з вялікай павагай ставілася да братоў-бернардзінаў. Пра гэта ў 1468 г. пicaў да папы рымскага Паўла II кароль польскі i вялікі князь літоўскі Казімір, які «быў дужа прыхільны бернардзінам». Але самым галоўным з'яўлялася тое, што, у адрозненне ад царкоўнай каталіцкай iepapxii ВКЛ, якая выступала за перахрышчванне тых праваслаўных, што пагаджаліся прыняць вяршынства папы i ўступіць у ўнію з Рымам, бернардзінцы, спасылаючыся на адпаведныя рашэнні Ферара-Фларэнційскага сабора i пазнейшыя папскія пасланні, сцвярджалі, што ахрышчваць нанова неабавязкова. Такая пазіцыя бернардінцаў была больш прымальнай для праваслаўных, некаторыя з якіх, як паведамляла була папы Аляксандра IV ад 23 жніўня 1501 г., «хочуць прыняць унію, але катэгарычна адмаўляюцца перахрышчвацца. I гэта поўнасцю зразумела: прыняць хрышчэнне ў другі раз — значыла прызнаць, што дасюль ты быў неахрышчаным, г.зн., паганцам, а такога не захоча зрабіць ніводны хрысціянін».